|
| Innsbruck! |
Fick mitt andra erbjudande om studieplats. Innsbruck i Österrike. Hade från tidigare Zürich i Schweiz men jag har alltid haft en dröm om att få bo i Österrike och gärna i anslutning till Alperna. Win win kallas det väl. Dessutom är Schweiz super dyrt att bo i, skulle väl få användning för mitt påhittade tält isåfall... Så som planen ser ut nu så far jag till Österrike nästa vår för att studera sociologi. Tidigare studerade jag ju Germanistik i Åbo så jag har förstås valt ett helt tyskt universitet. För att mina värsta farhågor (att jag inte kan någon tyska om ett år) inte skall besannas så tänker jag gå en kurs nästa höst här i Umeå som är för tyska utbytesstudenter. "Schweden im Blickpunkt". Jag får tala och skriva på tyska samt lära mig om det svenska politiksystemet bla. Win win igen då. Dessutom får jag visa hur ambitiös jag är med skolan för det kommer att bli 125% studietakt hehe...
Innsbruck är ett känt skid- och vandringsstad i Österrike, kommer alltså vara fullt med turister och då hade jag planerat att se ut som en van österrikare hela tiden för att ingen skall förväxla mig med en turist. Hehe. Insåg precis att jag nästa vår kommer att ha studerat cirka ett och ett halvt år och då på tre universitet i tre länder. Måst ge lite creds till mig själv.
Wikipedia fakta om min nya (tillfälliga) studiestad
- Bundesland: Tirol
- Invånare: 120 000 (gullig ministad eller hur?)
- Universität Innsbruck
- grundat år 1669
- 27 500 studenter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar